JV. Anno 2020.











  A Keleti pályaudvar Budapest legforgalmasabb személypályaudvara. Nevét nem a földrajzi fekvéséről kapta, hanem a keleten fekvő Erdéllyel és a Balkánnal fenntartott kapcsolat miatt. A személyforgalom növekedése miatt 1883-ban egy új személypályaudvar építése vált szükségessé. Ezt a pályaudvart a Kerepesi úti vámnál, a mai Baross térnél építették meg. Az épületet 1881–1884 között a MÁV építette eklektikus stílusban. Eredeti neve Központi Pályaudvar volt. Építésekor az egyik legkorszerűbbnek számított Európában. A fogadóépület tervezője Rochlitz Gyula, a csarnoké Feketeházy János és Than Mór volt.












 
A csarnokban eredetileg 5 vágány volt, az 1980-as évekbeli tervszerűsítésnél 4 vágány maradt, amelyet kiegészít 5 vágány az északi oldalon (jellemzően a hatvani, szolnoki ingavonatok használják), illetve 1 rövid csonkavágány (többnyire a balassagyarmati vonatoké) és 3 vágány a déli oldalon.A főváros a közigazgatási bejárás alkalmával kikötötte, hogy az új pályaudvar homlokzatának a középvonala a Rákóczi út tengelyébe essen. E kikötés folytán a pályaudvari csarnok és a felvételi épület a Baross tér Thököly úti oldala felé tolódott el, az így rendelkezésre álló szűkös terület a vasút számára megnehezítette a vasútüzemi feladatok optimális lebonyolítását.










   Az állomást az első években még csak egy kétvágányú pálya kapcsolta az országos hálózathoz. A Józsefvárosi pályaudvar keleti végénél csatlakozó vágányok a Keleti pályaudvar mellett kiszolgálták a Józsefvárosi pályaudvart is, a nyíltvonali elágazási szakaszon hamarosan üzemi
zavarok keletkeztek, ezért független bevezetés vált szükségessé.



 






  A Keleti pályaudvart az évtizedek során több ízben bővítették, átalakították. A vágányok szaporításán kívül egy második mozdonyszín épült, fordítókoronggal, kocsijavító műhellyel és postateleppel. Az első világháború alatt elsősorban a hadi szükséglet kielégítése volt a vasút feladata, ezért a budapesti pályaudvarok megkezdett bővítési munkái megakadtak.A Keleti pályaudvarnak 1926-ban csak napi 72 vonatpárja volt, a vonatpárok csökkenése ellenére a szerelvényeket több kocsiból állították össze. A szerelvények hosszúsága a új típusú, forgózsámolyos személykocsik megjelenésével tovább nőtt. A pályaudvar szűkös területe miatt a forgalomnövekedést a vágányhálózat átépítésével, új vágánykapcsolatok alkalmazásával tudták megoldani. A pályaudvar vágányai fölé 1931-ben építették ki a felsővezetéket.


















 A második világháború idején, Budapest bombázásakor a pályaudvar súlyos sérüléseket szenvedett. Az épület előtti téren 1945-ben fürdőmedence működött.















   1969-ben, a 2-es metró építésével alakították át a teret, a metró és a pályaudvar között aluljárórendszert építettek. Az aluljáró szintjére kerültek a pénztárak és az információk, az aluljáróból széles lépcsőn lehet feljutni a peronokhoz.


 (Forrás és részletek: Wikipédia)




Hatalmas vöröscsillag és kommunista transzparens a főbejárat felett.




A még javában használt aluljáró, a 70-es években.




A pályaudvar érkezési oldala.




Manapság, már nem ilyen nyugodt itt a hangulat, talán hétvégeken.




Ikarus busz a Thököly út felőli oldalon.




A Keleti pályaudvar, indulási oldala




Hordárok









Néhány kép a mai Keleti pályaudvarról




Akár a 60-as évek metróépítésekor




A főbejárat homlokzati felső része




A homlokzat két szobra közelebbről




Öntöttvas címer a homlokzaton




A főbejárat homlokzata




Eltévedt a vonat, rossz helyen akar bejönni :)




Az indulási oldal manapság




A Keleti csarnoka




A csarnok teteje és az eleje




A csarnok tetőszerkezete




A 8-9-10-es vágányok a csarnokból kifelé nézve




És kívülről a csarnok felé




A csarnokot belül, érdekes szobrok díszítik




És az ajtók tetejét is




Gyönyörűek a csarnok külső növényi motívumai is




Az indulási oldal emlékei




Itt lehetett feladni a poggyászokat. Akkor még nem lopta el senki.




Régi figyelmeztető transzparens




És a másik fele




A Keleti pályaudvar fő fasöntvényeit a Schlick készítette Újpesten




Ami nagyon szép lett, ha jobban megnézzük




És a felső része is igen hangulatos




A kisebb oszlopokat és kandelábereket, pedig az Oetl Antal vasöntöde a jelek szerint




Ami szintén jól néz ki, még ilyen elhanyagolt állapotban is




A peronon is jól mutatnak Oetl Antal kandeláberei.




Közelről még szebben




A szerelőcsarnok is a múltat idézi még




A fordítókorong




És még egyszer, mert annyira tetszik. :)




Villamostörténeti emlék a Thököly út felőli oldalon




További képek a Keletibe és Józsefvárosba látogató mozdonyokról:

Mozdonyok képgaléria






Filmek a pályaudvarról:

























 
Vestibulum nec ultrices diam, a feugiat lectus. Pellentesque eu sodales enim, nec consequat velit. Proin ullamcorper nibh nec malesuada iaculis. Donec pulvinar ipsum ac tellus ornare, quis vulputate lectus volutpat.