A Keleti pályaudvar Budapest legforgalmasabb személypályaudvara. Nevét nem a földrajzi fekvéséről kapta, hanem a keleten fekvő Erdéllyel és a Balkánnal fenntartott kapcsolat miatt. A személyforgalom növekedése miatt 1883-ban egy új személypályaudvar építése vált szükségessé. Ezt a pályaudvart a Kerepesi úti vámnál, a mai Baross térnél építették meg. Az épületet 1881–1884 között a MÁV építette eklektikus stílusban. Eredeti neve Központi Pályaudvar volt. Építésekor az egyik legkorszerűbbnek számított Európában. A fogadóépület tervezője Rochlitz Gyula, a csarnoké Feketeházy János és Than Mór volt.
A csarnokban eredetileg 5 vágány volt, az 1980-as évekbeli tervszerűsítésnél 4 vágány maradt, amelyet kiegészít 5 vágány az északi oldalon (jellemzően a hatvani, szolnoki ingavonatok használják), illetve 1 rövid csonkavágány (többnyire a balassagyarmati vonatoké) és 3 vágány a déli oldalon.A főváros a közigazgatási bejárás alkalmával kikötötte, hogy az új pályaudvar homlokzatának a középvonala a Rákóczi út tengelyébe essen. E kikötés folytán a pályaudvari csarnok és a felvételi épület a Baross tér Thököly úti oldala felé tolódott el, az így rendelkezésre álló szűkös terület a vasút számára megnehezítette a vasútüzemi feladatok optimális lebonyolítását.
Az állomást az első években még csak egy kétvágányú pálya kapcsolta az országos hálózathoz. A Józsefvárosi pályaudvar keleti végénél csatlakozó vágányok a Keleti pályaudvar mellett kiszolgálták a Józsefvárosi pályaudvart is, a nyíltvonali elágazási szakaszon hamarosan üzemi zavarok keletkeztek, ezért független bevezetés vált szükségessé.
A Keleti pályaudvart az évtizedek során több ízben bővítették, átalakították. A vágányok szaporításán kívül egy második mozdonyszín épült, fordítókoronggal, kocsijavító műhellyel és postateleppel. Az első világháború alatt elsősorban a hadi szükséglet kielégítése volt a vasút feladata, ezért a budapesti pályaudvarok megkezdett bővítési munkái megakadtak.A Keleti pályaudvarnak 1926-ban csak napi 72 vonatpárja volt, a vonatpárok csökkenése ellenére a szerelvényeket több kocsiból állították össze. A szerelvények hosszúsága a új típusú, forgózsámolyos személykocsik megjelenésével tovább nőtt. A pályaudvar szűkös területe miatt a forgalomnövekedést a vágányhálózat átépítésével, új vágánykapcsolatok alkalmazásával tudták megoldani. A pályaudvar vágányai fölé 1931-ben építették ki a felsővezetéket.
A második világháború idején, Budapest bombázásakor a pályaudvar súlyos sérüléseket szenvedett. Az épület előtti téren 1945-ben fürdőmedence működött.
1969-ben, a 2-es metró építésével alakították át a teret, a metró és a pályaudvar között aluljárórendszert építettek. Az aluljáró szintjére kerültek a pénztárak és az információk, az aluljáróból széles lépcsőn lehet feljutni a peronokhoz.
(Forrás és részletek: Wikipédia)
Hatalmas vöröscsillag és kommunista transzparens a főbejárat felett.
A még javában használt aluljáró, a 70-es években.
A pályaudvar érkezési oldala.
Manapság, már nem ilyen nyugodt itt a hangulat, talán hétvégeken.
Ikarus busz a Thököly út felőli oldalon.
A Keleti pályaudvar, indulási oldala
Hordárok
Néhány kép a mai Keleti pályaudvarról
Akár a 60-as évek metróépítésekor
A főbejárat homlokzati felső része
A homlokzat két szobra közelebbről
Öntöttvas címer a homlokzaton
A főbejárat homlokzata
Eltévedt a vonat, rossz helyen akar bejönni :)
Az indulási oldal manapság
A Keleti csarnoka
A csarnok teteje és az eleje
A csarnok tetőszerkezete
A 8-9-10-es vágányok a csarnokból kifelé nézve
És kívülről a csarnok felé
A csarnokot belül, érdekes szobrok díszítik
És az ajtók tetejét is
Gyönyörűek a csarnok külső növényi motívumai is
Az indulási oldal emlékei
Itt lehetett feladni a poggyászokat. Akkor még nem lopta el senki.
Régi figyelmeztető transzparens
És a másik fele
A Keleti pályaudvar fő fasöntvényeit a Schlick készítette Újpesten
Ami nagyon szép lett, ha jobban megnézzük
És a felső része is igen hangulatos
A kisebb oszlopokat és kandelábereket, pedig az Oetl Antal vasöntöde a jelek szerint
Ami szintén jól néz ki, még ilyen elhanyagolt állapotban is
A peronon is jól mutatnak Oetl Antal kandeláberei.
Közelről még szebben
A szerelőcsarnok is a múltat idézi még
A fordítókorong
És még egyszer, mert annyira tetszik. :)
És még egyszer, mert annyira tetszik. :)
Villamostörténeti emlék a Thököly út felőli oldalon
További képek a Keletibe és Józsefvárosba látogató mozdonyokról:
Mozdonyok képgaléria
Filmek a pályaudvarról:
További képek a Keletibe és Józsefvárosba látogató mozdonyokról:
Mozdonyok képgaléria
Filmek a pályaudvarról: