
A Keleti pályaudvar Budapest legforgalmasabb személypályaudvara. Nevét nem a földrajzi fekvéséről kapta, hanem a keleten fekvő Erdéllyel és a Balkánnal fenntartott kapcsolat miatt. A személyforgalom növekedése miatt 1883-ban egy új személypályaudvar építése vált szükségessé. Ezt a pályaudvart a Kerepesi úti vámnál, a mai Baross térnél építették meg. Az épületet 1881–1884 között a MÁV építette eklektikus stílusban. Eredeti neve Központi Pályaudvar volt. Építésekor az egyik legkorszerűbbnek számított Európában. A fogadóépület tervezője Rochlitz Gyula, a csarnoké Feketeházy János és Than Mór volt.

A csarnokban eredetileg 5 vágány volt, az 1980-as évekbeli tervszerűsítésnél 4 vágány maradt, amelyet kiegészít 5 vágány az északi oldalon (jellemzően a hatvani, szolnoki ingavonatok használják), illetve 1 rövid csonkavágány (többnyire a balassagyarmati vonatoké) és 3 vágány a déli oldalon.A főváros a közigazgatási bejárás alkalmával kikötötte, hogy az új pályaudvar homlokzatának a középvonala a Rákóczi út tengelyébe essen. E kikötés folytán a pályaudvari csarnok és a felvételi épület a Baross tér Thököly úti oldala felé tolódott el, az így rendelkezésre álló szűkös terület a vasút számára megnehezítette a vasútüzemi feladatok optimális lebonyolítását.

Az állomást az első években még csak egy kétvágányú pálya kapcsolta az országos hálózathoz. A Józsefvárosi pályaudvar keleti végénél csatlakozó vágányok a Keleti pályaudvar mellett kiszolgálták a Józsefvárosi pályaudvart is, a nyíltvonali elágazási szakaszon hamarosan üzemi zavarok keletkeztek, ezért független bevezetés vált szükségessé.

A Keleti pályaudvart az évtizedek során több ízben bővítették, átalakították. A vágányok szaporításán kívül egy második mozdonyszín épült, fordítókoronggal, kocsijavító műhellyel és postateleppel. Az első világháború alatt elsősorban a hadi szükséglet kielégítése volt a vasút feladata, ezért a budapesti pályaudvarok megkezdett bővítési munkái megakadtak.A Keleti pályaudvarnak 1926-ban csak napi 72 vonatpárja volt, a vonatpárok csökkenése ellenére a szerelvényeket több kocsiból állították össze. A szerelvények hosszúsága a új típusú, forgózsámolyos személykocsik megjelenésével tovább nőtt. A pályaudvar szűkös területe miatt a forgalomnövekedést a vágányhálózat átépítésével, új vágánykapcsolatok alkalmazásával tudták megoldani. A pályaudvar vágányai fölé 1931-ben építették ki a felsővezetéket.



A második világháború idején, Budapest bombázásakor a pályaudvar súlyos sérüléseket szenvedett. Az épület előtti téren 1945-ben fürdőmedence működött.


1969-ben, a 2-es metró építésével alakították át a teret, a metró és a pályaudvar között aluljárórendszert építettek. Az aluljáró szintjére kerültek a pénztárak és az információk, az aluljáróból széles lépcsőn lehet feljutni a peronokhoz.
(Forrás és részletek: Wikipédia)

Hatalmas vöröscsillag és kommunista transzparens a főbejárat felett.

A még javában használt aluljáró, a 70-es években.

A pályaudvar érkezési oldala.

Manapság, már nem ilyen nyugodt itt a hangulat, talán hétvégeken.

Ikarus busz a Thököly út felőli oldalon.

A Keleti pályaudvar, indulási oldala

Hordárok
Néhány kép a mai Keleti pályaudvarról

Akár a 60-as évek metróépítésekor

A főbejárat homlokzati felső része

A homlokzat két szobra közelebbről

Öntöttvas címer a homlokzaton

A főbejárat homlokzata

Eltévedt a vonat, rossz helyen akar bejönni :)

Az indulási oldal manapság

A Keleti csarnoka

A csarnok teteje és az eleje

A csarnok tetőszerkezete

A 8-9-10-es vágányok a csarnokból kifelé nézve

És kívülről a csarnok felé

A csarnokot belül, érdekes szobrok díszítik

És az ajtók tetejét is

Gyönyörűek a csarnok külső növényi motívumai is

Az indulási oldal emlékei

Itt lehetett feladni a poggyászokat. Akkor még nem lopta el senki.

Régi figyelmeztető transzparens

És a másik fele

A Keleti pályaudvar fő fasöntvényeit a Schlick készítette Újpesten

Ami nagyon szép lett, ha jobban megnézzük

És a felső része is igen hangulatos

A kisebb oszlopokat és kandelábereket, pedig az Oetl Antal vasöntöde a jelek szerint

Ami szintén jól néz ki, még ilyen elhanyagolt állapotban is

A peronon is jól mutatnak Oetl Antal kandeláberei.

Közelről még szebben

A szerelőcsarnok is a múltat idézi még

A fordítókorong

És még egyszer, mert annyira tetszik. :)


És még egyszer, mert annyira tetszik. :)

Villamostörténeti emlék a Thököly út felőli oldalon
További képek a Keletibe és Józsefvárosba látogató mozdonyokról:
Mozdonyok képgaléria
Filmek a pályaudvarról:
További képek a Keletibe és Józsefvárosba látogató mozdonyokról:
Mozdonyok képgaléria
Filmek a pályaudvarról: